I Romania var jeg alltid klar over hva jeg sa

zeynode

Administrator
Betjeningen
Vi snakket ikke om familieproblemer eller kjærestedrama offentlig. I London har jeg ingen problemer med å snakke offentlig om forholdet til vennen min, medisinske problemer eller natten hennes romkamerat tilbrakte med den tatoverte mannen. Det er en veldig liten sjanse for at noen vil forstå hva vennene mine og jeg sier, spesielt når vi snakker på vårt morsmål. Ytringsfrihet er noe jeg definitivt drar nytte av.

Resirkulering lever i beste velgående i London, så det er ikke nødvendig å ha en pose full av hundrevis av plastposer i alle former og størrelser. Hver butikk gir deg en gratis pose slik at jeg ikke trenger å minne deg på å ha med meg en plastpose når jeg forlater huset, i tilfelle jeg trenger den til noe.

For en tre-retters lunsj med familien på søndager

Nesten ingen jobber på søndager i Romania. Blir det sol, griller vi, hvis det ikke er det, har vi suppe, hovedrett og dessert, alt hjemmelaget og tilberedt tidlig på morgenen. Det er som å sove mer på en engelsk søndag og så ta eggene Benedict på en hyggelig kafé mens du leser Sunday Times. Noen britiske familier fortsetter søndagsstektradisjonen, men jeg har ikke blitt med i en av disse familiene ennå, så helgene mine er mye mindre involvert.

Å spise på restauranter er kun for spesielle anledninger. Jeg spiste bare ute når det var noen andres bursdag, spesielt fordi det var lønnsomt, eller når noen fra utlandet var på besøk. London gir meg ikke tid til å lage mat på daglig basis, så å spise på restauranter er nesten en daglig vane. Det er mer praktisk å spise her. Jeg sparer eksklusive restauranter til spesielle anledninger og finner billigere steder i eksklusive områder når noen kommer på besøk.

Når jeg bestiller en kaffe, får jeg bare kaffe

Og i Romania var det vanligvis bare én type, vanlig kaffe, ikke noe spesielt. Men kaffe i Starbucks-stil er tilgjengelig i alle kaffebarer i London, og også i alles hjem. Det er så mye å velge mellom, latte, cappuccino, espresso, espresso macchiato, dobbel espresso, kaffe med melk, americano med varm melk, americano med kald melk, americano med svart, etc. For ikke å nevne variasjonen av melkealternativer: fullfett, skummet eller soyamelk. Den kommer også i forskjellige størrelser.

Hvis en gjest sier nei når du vil tilby dem mat eller drikke, godtar du det som ja. Når du kommer hjem, resulterer denne endringen i at bordet fylles med deilig mat og drikke i løpet av sekunder. Men å ha gjester i London skjer sjelden. Og når det skjer, vet du at de kommer, og du forbereder noe. De forventer dette, og det er den eneste grunnen til at de kommer. Det er veldig enkelt her. Ingen gjester kommer uanmeldt, og hvis noen sier at de ikke vil spise, vil du være glad for at lunsjen din i morgen er trygg.

Fester til solen kommer opp

Det er maks tre personer som deltar, og når det er på tide at kvelden slutter, tar alle en annen vei hjem med buss eller UBER. Rumenere, på den annen side, liker å feste til kl. 06.00, for så å samle vennegrupper minst kl. 06.00 og gå hjem. Den som er nærmest utestedet er den heldigste fordi alle ser ham trygt inne.

Bruker for mange lag om vinteren. I Romania brukte jeg t-skjorter, gensere, cardigans og så en jakke. Jeg har aldri brukt annet enn støvler. Når rumenere blir sett uten lue eller skjerf, blir de automatisk stemplet som gale. Men forrige uke var det 9 grader i London, og jeg så noen få kvinner uten sokker iført ballerinasko. Her er det ingen som bryr seg om hvordan du kler deg. Du kan gå til hjørnebutikken i pyjamasen din, og ingen vil si et ord. Du trenger ikke bruke for mange klær selv om det er iskaldt; Tanken på at folk kler seg lett om vinteren varmer deg allerede nok.

Når du legger ut på en tur, tar minst 3 personer bussen, toget eller flyplassen for å ta farvel med deg

Noen ganger renner også tårene, og prosessen føles som om du drar for alltid. London vet at du alltid vil være tilbake, så det er ingen grunn til tårer. Ingen har tid til en avskjedstur til King's Cross eller Paddington, ikke en gang en bølge der ute. Bruk den når du tar taxi. Du er gammel nok til å kjenne din egen vei, for guds skyld har du en smarttelefon.

Tilbake
Topp